Tak jak obiecałem, wrzucam Wam listę książek, które warto przeczytać. Na liście nie znalazło się zbyt wiele publikacji. Są książki dla początkujących,jak i dla bardziej zaawansowanych. Wszystkie są napisane po angielsku, ale bardzo przystępnym językiem (nie tak jak w polskich książkach). Każdy, kto w szkole uważał na lekcjach angielskiego, to ze słownikiem w ręku poradzi sobie bez problemu. Na prawdę warto się trochę poświęcić, a przy okazji można podszkolić swój język. No a jak ktoś nie uważał w szkole, to jego problem. Nie raz powtarzam, że angielski to podstawa, aby pójść dalej w produkcji muzyki.
Jak przeczytacie minimum jedną książkę z tego zostawienie to będziecie lepsi od 63% Polaków. Zabierajmy się do czytania!
Jeżeli klikniecie w obrazek, to przeniesie Was na amazon.com – tam można zamówić książki na Kindle, bądź tradycyjną wersję.
Mixing Audio: Concepts, Practices and Tools, R.Izhaki
Książka wypełniona ogromną ilością wiedzy i praktycznych zastosowań. Bardzo wiele ilustracji i wykresów, a co najważniejsze płyta DVD z przykładami dźwiękowymi, (około. 2000 sampli). Na pewno nie jest to pozycja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z muzyką. Mimo że wszystko jest opisane bardzo zrozumiale i szczegółową, to wiele zagadnień może okazać się niezrozumiałych. Tylko dlatego, że autor książki opisał w niej wiele zaawansowanych technik i zagadnień. Czytając kolejne rozdziały uświadamiałem sobie, że jest jeszcze sporo rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Jest to obowiązkowa pozycja dla osób, które szukają czegoś na wyższym poziomie.
Mix Smart: Pro Audio Tips For Your Multitrack Mix, A. Case
Krok po kroku opisane wszystkie procesory wykorzystywane podczas miksu i masteringu. Zostały one naprawdę szczegółowo przedstawione. Poza podstawowymi informacjami – typu jak działa kompresor (o samej kompresji jest ok. 40 stron). Znajdzie się też wiele rzeczy, o których początkujące osoby nie mają nawet pojęcia. Może w książce nie ma tak wielu praktycznych przykładów i technik, ale dalej jest to jedna z lepszych książek na rynku. Co najlepsze jest napisana bardzo prostym językiem – nie jest to typowo „polska” publikacja naukowa.
The Mixing Engineer’s Handbook, B. Owsinski
Jedna z popularniejszych książek o miksie. Moim zdaniem trochę przeceniona, co nie znaczy, że nie jest warta uwagi. Można z niej wychwycić pojedyncze uwagi i rady, które mogą zmienić spojrzenie na miks. Książka jest zbiorem wywiadów ze światowej klasy inżynierami dźwięku. Połowa odpowiedzi za zadane pytania jest bardzo ogólnikowa i w sumie nic nie daje dla czytelnika. Ot po prostu opowiadają o swojej pracy, ale kilka rad jest naprawdę bardzo ciekawych, a co najważniejsze pochodzą od ekspertów w swojej dziedzinie. Jeżeli miałbym wystawić tej książce ocenę to byłoby to solidne 3.5 w skali szkolnej.
Mixing Secrets for the Small Studio, M. Senior
Książka obala bardzo wiele mitów związanych z miksowaniem muzyki. Chociażby to, że poszczególne instrumenty wcale nie muszą brzmieć idealnie w solo. Mało tego, mogą brzmieć fatalnie. Najważniejsze jest to jak wypadają w kontekście całego utworu. Wielu z Was może się zdziwić po przeczytaniu tej książki, ale wyjdzie to na dobre. Przynajmniej nie będziecie popełniać podstawowych błędów. Moim zdaniem jest to najbardziej przystępna książka, jej poziom może nie jest zaawansowany. Jest to świetna pozycja dla średnio-zaawansowanych producentów. A i zapomniałem dodać – znajdziecie w niej wiele „tajnych” technik.
Audio Engineering 101: A Begineers Guide to Music Production, T. Dittmar
Podstawowa pozycja, dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z produkcją muzyki. W książce jest wiele podstawowych informacji nie tylko na temat procesorów dźwięku i samego miksu, ale też o nagrywaniu i przepływie dźwięku. Są to zupełne podstawy, które trzeba po prostu znać i nie ma zmiłuj. Książka jest raczej kierowana do osób wykorzystujących sprzęt, niż samo oprogramowanie, ale to nie oznacza, że „komputerowi” muzycy nie powinni tego czytać.
The Art of Mixing, D. Gibson
Kolejna pozycja dla początkujących. Jest to kompletny poradnik dla żółtodziobów. Wszystko zostało opisane w bardzo prosty sposób, a załączone obrazki świetnie uzupełniają treść. Prościej już się nie da. W książce nie znajdziecie tajnych i nowoczesnych technik. Opiera się ona na podstawach, na których budowana jest muzyka od lat. Obowiązkowa pozycja dla każdego producenta.
Lista 5 książek o teorii muzyki, kompozycji i aranżacji – tutaj
90 DARMOWYCH SAMPLI INSTRUMENTÓW (ONE SHOTS)
TWÓRZ MELODIE BEZ PŁATNYCH WTYCZEK