Przedstawiam Wam listę najciekawszych książek o teorii muzyki. Znajdziecie tutaj pozycje, które w przystępnym sposób wyjaśniają wszystkie zawiłości teoretyczne. Niestety większość z nich jest w j. angielskim. Dotychczas nie doczekaliśmy się zbyt wielu publikacji w naszym rodzimym języku. Zebrałem książki, które zostały napisane prostym językiem, dzięki czemu bariera językowa nie powinna być problemem.
Zalecam czytanie książek z instrumentem w dłoni, najlepiej z pianinem lub z klawiaturą MIDI. Jest to najbardziej efektywny sposób nauki. W ten sposób przyśpieszycie cały proces.
Music Theory for Computer Musicians, M. Hewitt
Książka, od której należy rozpocząć przygodę z teorią muzyki. Nadaje się ona do tego najlepiej, jest przystosowana do „komputerowych muzyków” co jest sporym ułatwieniem. Nie znajdziecie w niej zawiłych teorii i rozpisanych partytur. To i tak jest zbędne dla takich muzyków jak my. Za to znajdziecie tutaj wszystko co jest potrzebne na dobry start – skale, akordy, interwały, rytm. Osoby, które już opanowały podstawy, nie znajdą tutaj zbyt wielu nowych informacji. Jest to dobry poradnik dla początkujących.
Harmony for Computer Musicians, M. Hewitt
Kolejna książka tego autora. Lubię go, bo piszę bardzo zrozumiale, ale nie pomija ważnych informacji. Jest ona troszkę bardziej zaawansowana, chociaż niektóre informacje pokrywają się z pierwszą książką (nie da się tego uniknąć). Jednak, aby zrozumieć tą książkę należy znać podstawy, są one tutaj pomijane. Znajdziecie tutaj bardzo wiele informacji na temat budowy akordów. Prawdziwa kopalnia wiedzy na ten temat. Znajdziecie tutaj też płytę z przykładami dźwiękowymi, dobry pomysł, ale i tak wole usiąść przy klawiszach i od razu ćwiczyć.
The Complete Idiot’s Guide to Music Theory, M. Miller
Kolejna książka dla żółtodziobów, zawartość podobna do pierwszej książki. Mimo wszystko można z niej wyciągnąć kilka nowych informacji no i ugruntować swoją wiedzę. W przeciwieństwie do pierwszej posiada płytę CD z przykładami dźwiękowymi. Kilka tematów zostało troszkę okrojonych, dlatego zalecam przeczytać te dwie książki. Minusem jest to, że wszystko jest rozpisane na pięciolinii – nie lubię tego, pewnie większość z Was nawet nie chce się tego uczyć – też tak mam. Mimo wszystko jest to solidna podstawa do dalszego szlifowania warsztatu.
The Essential Secrets of Songwriting, G. Ewer
Trafiłem na nią zupełnie przypadkiem i od razu ją zamówiłem (Jest cała seria książek tego autora, którą polecam). Z tego co pamiętam to przeczytałem ją w ciągu jednego dnia. Wyciągnąłem z niej wiele ciekawych informacji i zmieniłem trochę spojrzenie na sam proces pisania piosenek. Jest to inna książka od tych, które znajdują się w zestawieniu. Nie znajdziecie tutaj teorii muzyki, tylko wskazówki na temat pisania kawałków. Dlatego, aby zabrać się do tej książki, koniecznie trzeba znać podstawy. Musicie ją koniecznie przeczytać, a najlepiej całą serię tego autora.
Music Composition for Dummies, S. Jarrett, H. Day
Książki z serii Dummies nie zawsze trzymają dobry poziom, ale akurat ta jest naprawdę warta uwagi. Nie jest to zwyczajna książka o teorii muzyki. Jest to raczej książka ze zbiorem inspiracji i technik, które rozwiną warsztat „kompozytorski”. Najważniejsze jest to, że nie jest to typowa książka o klasycznej kompozycji, która jest zdecydowanie bardziej skomplikowana i trudniejsza do zrozumienia. Ogólnie jest to pozycja dla osób, które już mają większe pojęcie o muzyce i szukają nowych inspirujących rozwiązań. Warto też zwrócić uwagę na resztę książek z tej serii.
Teoria Muzyki – Podstawy
Wiele informacji na temat podstaw teorii muzyki znajdziecie w moim bestsellerowym kursie Teoria Muzyki – Podstawy.