Myślisz o nagrywaniu dźwięku? Nie wiesz jaki interfejs audio wybrać? A może zastanawiasz się nad zakupem miksera i nie wiesz co będzie lepszym rozwiązaniem? W tym wpisie rozwiążę kilka wątpliwości związanych z interfejsami, ponieważ nie raz są one kupowane na lata.
Czym się kierować przy wyborze?
Cały czas powtarzam, że przy wyborze sprzętu należy kierować się osobistymi potrzebami, a nie popularnością. Szczególnie tyczy się to interfejsów. Każdy producent ma inne potrzeby. Zupełnie inny interfejs będzie potrzebny osobie, która chce nagrywać instrumenty, a inny komuś, kto tworzy tylko wewnątrz komputera. W dalszej części artykułu przyjrzymy się kilku rozwiązaniom, ale zanim do tego przejdziemy skupmy się na kolejnym aspekcie – cenie.
Wiadomo, że jest to ważny czynnik, jak nie najważniejszy. Ciężko powiedzieć, który przedział cenowy jest sensowny i w co warto inwestować, bo w domowych warunkach każde rozwiązanie będzie lepsze niż zintegrowana karta dźwiękowa. Dlatego lepiej kupić nawet tani interfejs niż go przez długi czas nie posiadać. Jednak nie oznacza to, że zakup ma być nie przemyślany. Na starcie ustal przedział cenowy, a następnie sprawdź czy w tym przedziale znajdziesz coś co zaspokoi Twoje wymagania.
Tworzenie muzyki wewnątrz komputera
W tym wypadku sprawa jest najprostsza, potrzebny będzie interfejs, który posiada minimum dwa wyjścia liniowe, lub jedno słuchawkowe. Jeżeli korzystasz z dwóch odsłuchów (monitory i słuchawki), to warto zastanowić się nad urządzeniem, które umożliwia przełączane się pomiędzy odsłuchami.
DJ
Producenci sprzętu postanowili wyjść na przód potrzebom DJ’i i stworzyli specjalne dedykowane interfejsy do miksowania muzyki na żywo. Taki interfejs nie wymaga żadnych wejść mikrofonowych. W tym wypadku potrzebna jest możliwość jednoczesnego odsłuchiwania tego co gramy (w głośnikach) i tego co chcemy domiksować (w słuchawkach). Potrzebne są po 4 wejścia i wyjścia (2 tory stereo).
Raper, wokalista
W tym wypadku interfejs musi posiadać minimum jedno wejście mikrofonowe XLR. Koniecznie zwróć uwagę czy posiada on wbudowany zasilacz fantomowy, oznaczany jako +48V. Jest to konieczne, jeżeli chcesz korzystać z mikrofonu pojemnościowego. Warto zwrócić uwagę na funkcję direct monitoring – umożliwia odsłuchiwanie nagrywanego sygnału bez żadnych opóźnień. Koniecznie też sprawdź czy interfejs posiada gałki odpowiedzialne za kontrolowanie poziomu wchodzącego sygnału.
Gitarzysta, basista
Jedyne co nagrywasz to gitara lub bas, nie chcesz nagrywać wokali, więc nie potrzebujesz wejścia mikrofonowego z zasilaczem fantom. W zamian tego potrzebujesz wejścia instrumentalne, oznaczane jako hiZ, (wysoko-impendencyjne), jest to zwykłe wejść na duży Jack. Pozwala ono na podłączenie gitarę do interfejsu i nagranie jej w czystej postaci, bezpośrednio do DAW.
Zwolennik nagrywania wszystkiego
Załóżmy że chcesz nagrywać cały zespół lub perkusje. Wtedy koniecznie musisz się rozejrzeć za interfejsom, który oferują odpowiednią liczbę wejść. Pamiętaj też o tym, żeby posiadał on jak największą liczbę wejść z zasilaczem fantomowym, raczej będziesz nagrywał za pomocą mikrofonów pojemnościowych. Na starcie lepiej zainwestuj w interfejs z większą ilością wejść – nie pożałujesz.
USB, FireWire czy PCIe?
Jeszcze kilka lat temu urządzenia na USB był uważane za amatorskie, jednak bardzo szybko się to zmieniło i zdominowały one rynek. Przemawia za nimi wiele plusów – mobilność, możliwość kontrolowania poziomów pod ręką, łatwość podłączenia i współpraca z laptopami. Tego natomiast nie można powiedzieć o kartach na PCIe, ponieważ montuje je się bezpośrednio na płycie głównej komputera. Możemy z nich korzystać jedynie w komputerze stacjonarnym i za każdym razem gdy chcemy coś podłączyć musimy zaglądać do tyłu komputera – mało komfortowe.
USB czy FireWire – tutaj w grę wchodzą osobiste preferencję, jednak z uwagi na popularność USB, radzę wybrać takowy.
Podsumowanie
Pewnie już do znudzenia powtarzam, żebyście przy wyborze sprzętu kierowali się własnymi potrzebami, ale uwierzcie jest to bardzo, ale to bardzo ważne. Jeżeli chodzi o interfejsy to warto zwrócić uwagę na fakt, że nie poprawią one waszych produkcji, jeżeli umiejętności są na niskim poziomie, a uszy niewytrenowane. Dlatego nie traktujcie zakupu tego sprzętu jako pierwszą konieczność – pomyślcie nad nim w momencie zakupu monitorów lub mikrofonu pojemnościowego.
Warto też myśleć z wyprzedzeniem, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której co 2-3 miesiące należy wymieniać sprzęt, bo okazuje się, że nie spełnia on naszych potrzeb. Pamiętajcie apetyt rośnie w miarę jedzenia, lepiej mieć trochę więcej wejść/funkcji niż potem narzekać – to niewielki dodatkowy koszt przy zakupie.