Ile razy byliście w sytuacji w której utknęliście w poszukiwaniu najlepszej wtyczki? Szczególnie często mogło się to zdarzać w przy pianinie, w końcu to jeden z najpopularniejszych instrumentów muzycznych. Szczególnie, że samplowane pianina i fortepiany są naprawdę dobrej jakości. Nie raz jeden instrument składa się z kilkudziesięciu gigabajtów sampli, to już o czymś świadczy.

Z jeden strony może wydawać się to trochę smutne, że żywe instrumenty są zastępowane przez samplowane. Każdy w domu może mieć świetnie brzmiący instrument i nie trzeba męczyć się z jego nagraniem, bo już na starcie jest nagrany w najlepszych warunkach. Powoli prowadzi to do odchodzenia od żywych instrumentów, czy to dobrze? Sam nie wiem. Z jeden strony zabijany jest ludzki akcent i wszystko staje się mechaniczne. A z drugiej strony idziemy w stronę wygody. Co jest lepsze? Pozostawiam was z tym pytaniem, a teraz zapraszam do przeglądu instrumentów.

Alicia's Keys

Sample do tej biblioteki nagrywała sama Alicia Keys, na swoim niepowtarzalnym fortepianie Yamaha C3 Neo. Z tego co mi wiadomo są tylko 3 takie fortepiany na świecie! A wszystko to zostało nagrane w prywatnym studio Alici. Teraz każdy w domu może uzyskać brzmienie które przynosi nagrody Grammy.

Classic Piano Collection

W skład zestawu wchodzą cztery instrumenty, o różnej charakterystyce brzmienia. Samo korzystam z nich od momentu zakupienia pakietu Komplete 9. Może nie mają nadzwyczaj rozbudowanej biblioteki, ale wystarczające do nagrań, w których pianino jest jednym z elementów. Zestaw jest o tyle dobry, że oferuje całkiem sporą gamę brzmień, przez co można je wykorzystać w każdym gatunku muzycznym.

East West Quantum Leap Pianos

Podobno cały pakiet był nagrywany i tworzony przez 2 lata. Nic dziwnego, skoro biblioteka jednego instrumentu to ponad 60 giga. Jest to chyba najbardziej rozbudowana i najdokładniejsza biblioteka brzmień. Zastanawiam się kto oprócz wirtuozów byłby wstanie rozpoznać, że jest to wirtualny instrument. Aby móc skorzystać z tego pakietu, trzeba mieć ponad 260 GB wolnej przestrzeni na dysku i iLok’a.

GalaxyInstruments Galaxy II

Starannie przygotowana biblioteka sampli. Aby z niej skorzystać należy posiadać sampler NI Kontakt. Zestaw składa się z 3 instrumentów. Słuchając próbek na stronie jestem naprawdę pod wrażeniem. Nie byłbym w stanie rozpoznać, że to wirtualny instrument. Najbardziej spodobało mi się brzmienie 1929 German Baby Grand – piękne lekkie brzmienie, aż chce się słuchać.

Imperfectsamples

Niezbyt popularne emulacje instrumentów – a szkoda, bo brzmią zdecydowanie lepiej niż zestawy od Native Instruments. Przy tym nie są wcale drogie, bo można je nabyć w różnych kombinacjach w zależności od potrzeb. Fajne jest to, że niektóre zestawy zostały nagrane w 4 różnych ustawieniach mikrofonów.

Pianoteq

Ilością zajmowanego miejsca na dysku nie może konkurować z nikim, bo zajmuje tylko 40MB – tak tylko. W przypadku tego instrumentu nie mamy do czynienia z samplami, tylko z wirtualnie produkowanym brzmienie. Po usłyszenie tych słów można zwątpić w jakość tego instrumentu, a o dziwo brzmi on naprawdę bardzo dobrze. Na pewno ma swoje charakterystyczne brzmienia, ale czy nie o to chodzi? W końcu każdy instrument brzmi po swojemu.

Synthogy Ivory II

Zestaw jest bardzo rozbudowany, biblioteki składają się z ogromnej ilości sampli co skutkuje bardzo realistycznym brzmieniem. Ostatnio znajomy zamówił ten pakiet i jedyne słowa jakie wypowiedział to „miód dla uszu, tylko nie wiem jak zniesie to mój dysk”. Rzeczywiście brzmią bardzo przyjemnie – szczególnie Ivory II Grand Piano. Cena też jest śmiesznie niska.

The Giant

The Giant nie jest to zwykłe pianino, to coś większego i to dosłownie. Do nagrania sampli zostało wykorzystane największe pianino na świecie – Klavins Piano Model 370i. Tak naprawdę są to dwa instrumenty w jednym, ponieważ został on podzielony na wersję nocną i dzienną. Ta pierwsza świetnie spisze się podczas tworzenia muzyki filmowej, lub efektów specjalnych, natomiast druga to „zwykłe” pianino. Idealne do wykorzystania w każdym gatunku muzycznym.

Toontrack EzKeys

Przez pewien czas korzystałem z tego instrumentu, jednak nie do końca spełniał moje oczekiwania – co nie oznacza, że jest zły. Na uwagę zasługuje opcja pozwalająca na wybieranie akordów i tworzenie z nich progresji w wybranej skali. Na pewno przypadło by to do gustu leniom teoretycznym :D. Brzmienie nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jest to dopracowany produkt.

True Keys

Do nagrania tego instrumentu zostało wykorzystanych 50 000 próbek. Czy to powoduje, że jest to najlepszy zestaw? tego nie wiem, każdy ma swoje charakterystyczne brzmienie i tak też jest w tym przypadku. Decydując się na cały pakiet dostajemy dostęp do 4 instrumentów. Niby klasycznych ale niepowtarzalnych.

True Pianos

Bardzo popularne wśród producentów muzyki elektronicznej. Prosty instrument z podstawowymi opcjami. Sam korzystałem z niego przez pewien czas i w sumie nadal mam go na swoim pokładzie. Dobre brzmienie przy niskiej objętości biblioteki – to na pewno duży plus. Pewnie jeden z częściej piraconych instrumentów, bo poleciało go kilku znanych producentów…

XLN Addictive Keys

Rzadko kiedy w przypadku wirtualnych instrumentów mamy możliwość zmienienia ustawienia mikrofonów. W przypadku Addicitve Keys jest to możliwe. Dodatkowo dostajemy też dostęp do kilku pokładowych efektów takich jak – pogłos, chorus itp. Mało tego mamy dostęp do szeregu funkcji umożliwiających ustawianie strojenia, velocity i wielu innych.


Który pakiet jest najlepszy? Który najlepiej wybrać? Na to pytanie trzeba odpowiedzieć sobie samemu. W dużej mierze zależy to od kontekstu w którym będziemy wykorzystywać dany instrument. Jeżeli gramy rozbudowane partie to najlepiej zdecydować się na instrument, który składa się z największej ilości sampli – da to najbardziej realistyczne brzmienie. W przypadku produkcji muzyki syntetycznie, gdzie nie zależy nam na realizmie brzmienia, a na mocy to wybór może być zupełnie inny. Także każdy powinien sobie sam odpowiedzieć, co będzie dla niego dobre.

Na koniec wpadłem na jedną myśl. Nie wiem czy to dobrze, że mamy dostęp do klasowych instrumentów na wyciągnięcie ręki. W jakimś stopniu zabija to ducha muzyki. Wszystkie nagrania zaczynają brzmieć podobnie – każdy korzysta z identycznych instrumentów. Nagranych w ten sam sposób i z tych samych źródeł. Z drugiej strony każdy może dostosować je do własnych potrzeb i dzięki temu zrobić świetnie brzmiącą muzykę w domowych warunkach. Czy to dobre?